Як створити своє підприємство: тренінг-курс

 

Вітчизняне законодавство передбачає дві форми підприємницької діяльності – фізичної і юридичної особи. При чому статус фізичної особи – приватного підприємця не потребує складних процедур реєстрації й особливих затрат на формування статутного фонду. Напочатку ваша фірма цілком може працювати у статусі фізичної особи, адже в цьому статусі в нас умудряються працювати навіть супермаркети, деякі з яких являють собою цілу коаліцію підприємців - фізичних осіб.

Дещо складнішою є процедура реєстрації й створення юридичної особи – власної фірми – приватного підприємства чи товариства з обмеженою відповідальністю, які найбільш поширені в нашому бізнес-середовищі.

Процедура створення і реєстрації їх складніша й триваліша, але ці організаційно-правові форми містять більші потенційні можливості для бізнес-розвитку. Отож, дорогі мої бізнес-леді, якщо ви ще не є власниками соєї фірми, коротко зупинимося на процесі її створення.

Для заснування власної фірми треба насамперед народити бізнес-ідею, яку вона буде реалізовувати, обрати ви д діяльності й визначити для себе найбільш ефективну організаційно-правову форму. У виборі організаційно-правової форми краще всього порадитися з фаховим юристом, щоб з’ясувати всі формальні тонкощі й переваги. Потім можна братися за підготовку засновницьких документів для державної реєстрації своєї фірми.

Які головні документи вам треба підготувати?

 Це – статут і установчий договір фірми. Без них неможливо створити юридичну особу – мале підприємство, товариство, асоціацію, об’єднання підприємств чи щось інше .

Для створення малого приватного підприємства з індивідуальною формою власності необхідно готувати лише статут підприємства. А створюючи підприємство з колективною формою організації й ведення бізнесу – товариство чи об’єднання підприємств тощо, — окрім статуту треба готувати ще й установчий договір. При цьому, дорогі мої бізнес-леді, пам’ятайте, що статутні документи варто розробляти за допомогою фахівця-юриста, бо цей процес потребує знання багатьох тонкощів справи, досвіду, інтуїції, адже це не проста формальність, а той орієнтир-компас і той курс, за якими надалі плистиме ваша бізнес-шхуна.

Як готувати статут підприємства

В статуті вашої фірми мають бути визначені такі головні аспекти:

  •  її форма власності, сфера діяльності,
  • спосіб управління та контролю,
  •  порядок утворення її майна й розподілу прибутку,
  •  порядок реорганізації та інші положення, які регламентують її роботу.

Статут фірми можна порівняти з малою конституцією, яка є внутрішнім головним законом вашої бізнес-діяльності. Саме в статуті закладається конструкція правового статусу вашої фірми , її внутрішній механізм управління й самоуправління, режим формування та розпорядження коштами й прибутком.

Як правило, кожен статут фірми містить у собі такі головні розділи :

1. назва та місцезнаходження фірми.

2. загальні положення.

3. предмет, мета й напрями діяльності фірми.

4. юридичний статус фірми.

5. зовнішньоекономічна діяльність.

6. майно фірми.

7. фонди фірми.

8. виробничо-господарська діяльність.

9. прибуток фірми та його розподіл.

10. відшкодування збитків.

11. органи управління й контролю фірми.

12. організація та оплата праці.

13. компетенція і повноваження органів трудового колективу.

14. облік та звітність.

15. припинення діяльності фірми (реорганізація та ліквідація).

 

Як готувати установчий договір

Якщо двоє або більше людей хочуть разом створити фірму, вони мають розробити і прийняти установчий договір – угоду або договір, які укладаються між двома або кількома засновниками про створення підприємства.

Навіщо потрібен установчий договір? Він є дуже важливим письмовий документом, який засвідчує те, що люди на певних засадах домовляються працювати разом і розподіляти між собою прибутки. Статут визначає предмет угоди, назву та юридичну адресу фірми, статутний фонд, відповідальність засновників та інші умови .

Головний зміст установчого договору — об’єднання майна, капіталів і зусиль людей з метою отримання прибутку. Тому в ньому визначаються всі параметри взаємовідносин між учасниками, насамперед майнові й організаційні питання.

Як правило, установ чий договір складається з таких головних розділів:

1. преамбула.

2. предмет договору.

3. назва та місцезнаходження фірми.

4. загальні положення договору.

5. юридичний статус фірми.

6. статутний фонд і вклади учасників (засновників).

7. права та обов’язки учасників (засновників).

8. майно фірми. Розподіл прибутку.

9. порядок виходу зі складу учасників.

10. форсмажор.

11. розв’язання суперечок.

12. умови припинення (розірвання) договору.

13. умови та строки набуття договором чинності.

14. інші умови.

Установчий договір набирає сили з моменту його підписання всіма засновниками (учасниками) фірми.

Як укладати засновницькі документи

Укладання засновницьких документів – це ціла процедура, яка має свою послідовність і складається з багатьох сходинок, які, мов шлюзи, мають вивести вас, дорогі мої бізнес-леді, у відкрите море бізнесу. Які ваші головні кроки на шляху підготовки засновницьких документів?

Насамперед вам треба чітко визначити мету свого бізнесу, покласти перед собою тактичні й стратегічні завдання та вибрати ті методи, за якими ви хочете організувати свою фірму. Далі, якщо ви вирішили створювати фірму з колективною формою власності, настав час проводити попередні переговори з потенційними засновниками або вашими партнерами по майбутньому бізнесу.

 Робоча група має взятися за розробку статуту й засновниць кого договору. Але цим, як правило, ще не завершується процес розробки документів, які повинні бути чіткими, зрозумілими і відповідати інтересам всіх учасників бізнесу. Для цього треба проводити юридичні й економічні консультації з метою удосконалення ваших заснов ницьких документів.

І аж після цього можна проводити установчі збори, на яких розглядаються питання створення фірми, форми власності та функціонування, склад засновників, строки розробки засновницьких документів. На цих же зборах обираються керівні органи фірми.

Рішення установчих зборів мають бути оформлені протоколом, який підписують усі засновники фірми. Якщо рішення приймається, вашу фірму можна вважати заснованою. Ваш бізнес формально почав жити. Але це ще не все. Після цього треба провести ще одні збори, на яких розглядаються й затверджуються підготов­лені засновницькі документи. Їхнє рішення також затверджується протоколом. Статут і установчий договір фірми повинні підписати всі її засновники. Статут і установчий договір треба розмножити в необхідній кількості примірників, засвідчити їх у державного нотаріуса й після цього подати на державну реєстрацію.

Лише після процедури реєстрації ваша фірма може розпочинати підприємницьку діяльність.

Пам’ятайте, що в кожній справі, за яку ви беретеся, головне вибрати перспективну, але досяжну мету, свою ціль, які по можливості повинні максимально співпадати з метою всього вашого життя, з вашим особистісним покликанням.

Якщо ваша справа дасть вам можливість бути собою – вона стане для вас джерелом великого щастя, життєвої втіхи і повноти, основою справжньої самореалізації й творення самої себе. І тоді ви, повірте, зможете досягти в такій справі найбільшого успіху й найвищої майстерності. Тому, стаючи на шлях діяльності, слухайтеся свого серця. Воно ніколи вас не обмане.

Пригадуєте, як у Чехова? “Справи управляються їх цілями; та справа вважається великою, у якої велика мета”.

Як формувати статутний фонд

Щоб зробити крок або заглибитися думкою в реальність, потрібні ціль і енергія. Для початку бізнесу, необхідний початковий або ще кажуть – стартовий капітал. В процесі започаткування таким капіталом є статутний фонд вашої фірми. Що входить до статут з аявкою засновників у банку відкривається тимчасовий рахунок, який після реєстрації перетворюється в розрахунковий.

Протягом року всі учасники фірми мають повністю внести свій вклад до статутного фонду. Якщо ці зобов’язання не виконуються, як правило, за час прострочення вони повинні сплачувати 10% річних з тих сум, які вони не донесли, якщо інше не передбачено засновницькими документами.

Мінімальний обсяг статутного фонду становить: для акціонерного товариства — сума еквівалентна 1250 мінімальним заробітним платам (відповідно до ставки на момент його створення); для інших товариств (товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю, повних та командитних товариств) — 100 мінімальним заробітним платам.

Кошти статутного фонду, як правило, спрямовують на розвиток виробництва. Але забороняється використовувати їх на заробітну плату, заохочення та інші потреби. Адже статутний фонд є власністю засновників (учасників) у межах їхніх вкладів.

При їх виході зі складу фірми, наприклад, товариства з обмеженою відповідальністю, або в разі ліквідації фірми їм сплачується вартість частини майна, пропорційно до його частки в статутному фонді. Майно, передане в користування, має бути повернуто в натуральній формі без винагороди.

Окрім статутного фонду, учасниками бізнесу можуть утворюватися й інші фонди, наприклад, резервний, страховий, споживчий, соціальноекономічного розвитку тощо, які передбачено чинним законодавством або відповідним рішенням зборів учасників фірми.

Як відбувається реєстрація юридичної особи

Отож, ви зі своїми партнерами створили статутний фонд вашої фірми. І після цього ви виходите на фінішну пряму започаткування свого бізнесу – державну реєстрацію .

 Для цього власник або власники фірми чи уповноважений ним або ними орган чи особа – вона зветься заявником – мають особисто або поштою подати до органу державної реєстрації пакет таких документів:

  •  установчий договір, а також протокол установчих зборів у випадках, передбачених законом;
  • рішення власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу про створення юридичної особи (крім приватного підприємства).

Якщо власників або уповноважених ними органів два і більше, таким рішенням є:

  • статут, якщо це необхідно для створюваної організаційноправової форми підприємництва;
  • реєстраційна картка встановленого зразка, яка є водночас заявою про державну реєстрацію;
  • документ, що засвідчує сплату власником (власниками) внеску до статутного фонду суб’єкта підприємницької діяльності в розмірі, передбаченому законом;
  • документ, що засвідчує внесення плати за державну реєстрацію.

Як відбувається реєстрація приватного підприємця-фізичної особи

Якщо людина вирішує вести свій бізнес без створення юридичної особи, тоді вона має подати на реєстрацію такі документи:

  • реєстраційну картку встановленого зразка, яка є водночас заявою про державну реєстрацію ;
  • копію довідки про присвоєння ідентифі каційного номера фізичної особи — платника податків та інших обов’язкових платежів;
  • дві фотокартки, і документ, що підтверджує внесення плати за державну реєстрацію;
  • документ, що посвідчує особу.

Державна реєстрація проводиться за заявочним принципом протягом не більше п’яти робочих днів. Органи державної реєстрації зобов’язані протягом цього терміну внести дані з реєстраційної картки до Реєстру суб’єктів підприємницької діяльності та видати свідоцтво про державну реєстрацію встановленого зразка з проставленим ідентифікаційним кодом (для юридичних осіб), який надається органам державної реєстрації органами дер­жавної статистики, або ідентифікаційним номером фізичної особи — платника податків та інших обов’язкових платежів.

Ваше свідоцтво про державну реєстрацію є підставою для відкриття рахунків у будь-яких банках України та інших держав за вашим вибором та за згодою цих банків. Банк зобов’язаний, якщо ви надали всі необхідні документи, відкрити вам банківський рахунок і протягом трьох днів повідомити про це вашу податкову інспекцію.

Перереєстрація суб’єктів підприємництва здійснюється в такому ж порядку, як і реєстрація. Але, пам’ятайте, щоб вам необхідно здійснювати пер ереєстрацію лише в таких випадках: якщо ви змінюєте форму власності, організаційну форму чи назву своєї фірми; якщо ви змінюєте основні положення статуту своєї фірми.

Якщо ви працюєте як приватний підприємець–фізична особа, ви маєте право відкривати свої філії (відділення), представництва навіть без статусу юридичної особи. Адже відкриття цих підрозділів не потребує реєстрації. Про це ви маєте лише сповістити реєстраційний орган і внести додаткову інформацію до своєї реєстраційної картки.

Як бачимо, підприємницька діяльність має свою правову специфіку. Але якщо засвоїти правила, за яким започатковується і ведеться бізнес, і навчитися ними користуватися, ми виконуватимемо їх навіть не думаючи про них, адже ми ж не задумуємося над кожним своїм кроком, бо просто свого часу навчилися ходити і робимо це напівсвідомо й автоматично.

Повірте, якщо нам вдається в бізнесі хоча б одна справа, якщо ми побачимо, що можемо не просто працювати, а творити щось нове, чого досі не існувало, творити життя в його різноманітних проявах й формах, і відчувати, при цьому, радість і задоволення інших людей від своєї праці, тоді, вважайте, – ви стали переконаним підприємцем. Тоді у вас почав пробуджуватися дух справжньої ділової людини, яка живе не сьогоднішнім днем, а вміє зазирати в майбутнє, передбачати його і навіть створювати, не зважаючи на грізні пророцтва гороскопів та несприяливе розміщення світил… Адже нашим мікрокосмосом стає наша воля, наші прагнення, цілеспрямованість і наша віра, яка по своїй природі, повірте, здатна докорінно змінити всю реальність нашого буденного життя.

Практично всі філософські й релігійні вчення зводяться до одного: людина – це мета, а не засіб її досягення. Людина ніколи не повинна бути ані засобом для досягнення будь-якої мети, ані засобом свого індивідуального існування. Тому навіть у бізнесі намагаймося, не зважаючи на матеріальні речі, якими нам доводиться оперувати, залишатися самими собою.

Стан відчуженості, статичності, розпаду органічних зв’язків і залежностей може перекинутися на всі сфери людської діяльності. Тісно взамопов’язані суспільні сфери поступово розподаються на різні системи, починають існувати відсторонено, самі по собі. Наприклад, економіка відчужується не лише від культури й моралі, а й від свого головного призначення – зробити конкретну людину економічно незалежною, морально зрілою, гармонійною і щасливою. Тому мені важко зрозуміти економістів, які хизуються своїми науковими титулами, живучи в бідній країні й насправді не зробивши щасливою жодної людини. І саме тому мені страшенно до вподоби люди, які ставляться до справи, до економічної творчості як до містичного явища, яке переживе нас. Видатний філософ сучасності П’єр Теяр де Шарден писав: “Життя приваблює мене найбільше можливістю брати участь у справі, в реальності, які більш довговічніші, ніж я сам”.

Тож натхнення вам, і пам’ятайте, що навіть наймогутніші транснаціональні корпорації колись починалися із задуму, з ідеї, в яку повірило кілька людей, з натхненної праці групи однодумців, - з невеличкої фірми, яка була дуже схожа на ту, яку ви заснували…